تبلیغات
نحن اقرب الیه من حبل الورید - زندگینامه امام حسن مجتبی علیه السلام منابع
نحن اقرب الیه من حبل الورید
ما از رگ گردن به شما نزدیکتریم
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM           
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


خدایا
آسان بودن دشوار است
آسانم کن
خداوندا کلام تو بودن دشوار است
بارانم کن
خدایا خداوندا
آن نیستم که باید
آنم کن

*************

صرفا جهت اطلاع :

سلام به دوستان عزیز و بازدید کنندگان گرامی
ممنون که سر می زنید و نظر میدید. جهت اطلاع دوستانی که سوال کرده بودند چند سالمه و چی میخونم

سنم : « در حال گذراندن دوران جنینی در دنیا هستم تا تولدی مناسب در آخرت داشته باشم. »

اما در مورد اینکه چی میخونم :

« من یک طلبه هستم »

خوشحالم که بهم سر میزنید و نسبت به مطالب اظهار لطف می کنید . نظرات هدایتگر خودتونو از من دریغ نکنید.


سپاس


مدیر وبلاگ : حبل الورید
نویسندگان
نظرسنجی
به نظر شما کدوم یکی از عوامل زیر عامل اصلی گناه کردن انسان امروزی است؟؟؟؟








منابع


پی نوشت ها :
 

1- ابن شهراشوب، مناقب آل ابى طالب، تصحیح و تلیعق:
حاج سید هاشم رسولى محلاتى، قم، موسسه انتشارات علامه، ج 4، ص 28 - شیخ مفید، الارشاد، قم، منشورات مكتبه بصیرتى، ص 187 - اسد الغابه فى معرفه الصحابه، تهران، المكتبةالاسلامیة، ج 2، ص 10، - ابن حجر العسقلانى، الاصابه فى تمییز الصحابه، بیروت، داراحیأ التراث العربى، 1328 ه\'.ق، ج 1، ص 328.
2- كان الحسن رضى الله عنه له مناقب كثیره: سیدا، حلیما، ذاسكینة و وقار وحشمة، جوادا، ممدوحا...(تاریخ الخلفا، ط 3، بغداد، مكتبه المثنى، 1383 ه\'.ق، ص 189/)
3- ان المسالة لا تحل الا فى احدى ثلاث: دم مفجع، او دین مقرع، او فقر مدقع ففى ایها تسئل؟
4- مجلسى، بحارالانوار، تهران، المطبعة الاسلامیة، 1393 ه\'.ق، ج 43، ص 333.
5- سیوطى، تاریخ الخلفا، ط3، بغداد، مكتبه المثنى، 1383 ه\'.ق، ص 190 - ابن واضح، تاریخ یعقوبى، نجف، منشورات المكتبة الحیدریة، 1384 ه\'.ق، ج 2، ص 215 - سبط ابن جوزى، تذكره الخواص، نجف، منشورات المطبعه الحیدریه، 1383 ه\'.ق، ص 196 - الشیخ محمد الصبان، اسعاف الراغبین (در حاشیه نور الابصار) قاهره، مكتبه المشهد الحسینى، ص 179.
6- شریف الفرشى، باقر، حیاة الامام الحسن، ط 2، نجف، مطبعه الاداب، 1384 ه\'.ق، ج 1، ص 302.
7- ابن شهراشوب، مناقب آل ابى طالب، ج 4، ص 21.
8- ابن واضح، تاریخ یعقوبى، نجف، منشورات المكتبة الحیدریة، 1384 ه\'.ق، ج 2، ص 170 - ابن قتیبه دینورى، الامامة والسیاسة، ط 3، قاهره، مكتبه مصطفى البابى الحلبى، 1382 ه\'.ق، ج 1، ص 67.
9- ابوحنفیه دینورى، الاخبار الطوال، ط 1، قاهره، داراحیأ الكتب العربى، (افست انتشارات آفتاب تهران) ص 144-145 - ابن اثیر، الكامل فى التاریخ، بیروت، دارصادر، ج 3، ص 231.
10- نصر بن مزاحم، وقعه صفین، ط 2، قم، منشورات مكتبه بصیرتى، 1382 ه\'.ق، ص 113.
11- ابن ابى الحدید، شرح نهج البلاغه، قاهره، داراحیأ الكتب العربیه، 1961 م، ج 11، ص 25 (خطبه 200.(
12- طبرسى، احتجاج، نجف، المطبعه المرتضویه، ص 144-150.
13- طبرسى، همان كتاب، ص 156.
14- ابن ابى الحدید، همان كتاب، ج 5، ص 98 - ابن اثیر، الكامل فى التاریخ، بیروت، دارصادر، ج 3، ص 409 -على بن عیسى الاربلى، كشف الغمه فى معرفة الائمه، تبریز، مكتبة بنى هاشم، 1381 ه\'.ق، ج‏2، ص 199 - ابوالعباس المبرد، الكامل فى اللغة و الادب، ط1، بیروت، دارالكتب العلمیه، 1407 ه\'.ق، ج 2، ص 195.
15- امام حسن مجتبى (علیه السلام) در پاسخ شخصى كه به صلح آن حضرت با معاویه اعتراض داشت، به پیمانهاى صلح پیامبر اسلام استناد نموده، و فرمود: به همان دلیل كه پیامبر با آن قبائل پیمان بست، من نیز با معاویه قرار داد آتش بس منعقد ساختم. (مجلسى، بحارالانوار، تهران، المكتبة الاسلامیة، 1383 ه\'.ق، ج 44، ص 2).
16- تاریخ بعقوبى، نجف، منشورات المكتبة الحیدریة، 1384 ه\'.ق، ج 2، ص 206.
17- مجلسى، بحارالانوار، تهران، المطبعه الاسلامیه، 1383 ه.ق، ج 44، ص 1.) در تهیه و تنظیم این بخش، علاوه بر مدرك گذشته، از جزوه «فلسفه صلح امام حسن (علیه السلام) (فاقد نام مؤلف و ناشر) نیز استفاده شده است.
18- در جنگ جمل متجاوز از سى هزار نفر كشته شدند (تاریخ یعقوبى، ج 2، ص 172) و در جنگ نهروان چهار هزار نفر از خوارج به قتل رسیدند (تاریخ یعقوبى، ج 2، ص 182)و مجموع تلفات طرفین در جنگ صفین به صد و ده هزار نفر رسید (مسعودى، مروج الذهب، ط 1، بیروت، دارالاندلس، 1965 م، ج 2، ص 393).
19- مس الدین، محمد مهدى، ارزیابى انقلاب حسین (ثوره الحسین)، ترجمه مهدى پیشوایى، چاپ دوم، قم، انتشارات توحید، ص 197-200.
20- آیینه اسلام، ترجمه محمد ابراهیم، آیتى بیرجندى، تهران، شركت سهامى انتشار، 1339 ه\'.ش، ص 250-251 .
21- ابوالفرج، الاصفهانى، مقاتل الطالبیین، ط 2، نجف، منشورات المكتبه، الحیدرى:، 1385 ه\'.ق، ص 39 ابن ابى الحدید، شرح نهج البلاغه، قاهره، داراحیأ الكتب العربیه، 1961 م، ج 16، ص 38 - احمد بن یحیى البلاذرى، انساب الاشراف، ط 1، ص 60، تحقیق: الشیخ محمد باقر المحمودى، بیروت، دارالتعارف للمطبوعات، 1397 ه.ق، ص 32.
22-آل یاسین، شیخ راضى، صلح الحسن، ط 2، منشورات دارالكتب العراقیه فى الكاظمیه، ص 102.
23-آل یاسین، همان كتاب، ص 68-74.
24- شیخ مفید، الارشاد، قم، منشورات مكتبه، بصیرتى، ص 189 - ابن صباغ مالكى، الفصول المهمه فى معرفة .الائمة، 1303 ه\'.ق، ص 167
25- ابن اثیر، اسد الغابه فى معرفة الصحابة، تهران، المكتبه الاسلامیه، ج 2، ص 13 و 14- ابن اثیر، الكامل فى التاریخ، بیروت، دارصادر، ج 3، ص 406- مجلسى، بحارالانوار، تهران، مكتبه الاسلامیه، 1393 ه.ق، ج 44، ص 21 - سبط ابن الجوزى، تذكره الخواص، نجف، منشورات المطبعه الحیدریه، 1383 ه.ق، ص 199.
26-به همین جهت است كه چند تن از مورخان قدیم اسلامى، كتابهایى به همین نام (قیام الحسن) نوشته‏اند كه از آن جمله دو كتاب زیر را مى‏توان نام برد: الف - قیام الحسن، تالیف هشام بن السائب الكلبى كه در سال 205 ه\'.ق در گذشته است. ب- قیام الحسن، تالیف ابراهیم بن محمد الثقفى كه در سال 283 ه\'.ق، در گذشته است (حكیمى، محمد رضا، امام در عینیت جامعه، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامى، ص 171).
27-شیخ مفید، الارشاد، قم، منشورات مكتبة بصیرتى، ص .191 موید این معنا پاسخى است كه امام مجتبى (علیه السلام) به یكى از شیعیان داد. امام ضمن پاسخ سؤال او كه چرا دست از جنگ كشیدى؟ فرمود: سوگند به خدا اگر با معاویه جنگ مى‏كردم، مردم مرا به او تسلیم مى‏كردند (مجلسى، بحارالانوار، ج 44، ص 20
28- . یعقوبى از سعید بن قیس نام نمىبرد ولى مورخان دیگر، به ترتیبى كه گفته شد نوشته اند
29-ابوالفرج الاصفهانى، مقاتل الطالبیین، ط 2، نجف، منشورات المكتبة الحیدریة، 1385 ه\'.ق، ص 40.
30-دو پسر عبیدالله را «بسر بن ارطاة» یكى از فرماندهان خونخوار معاویه، كشته بود (ابن ابى الحدید، شرح نهج البلاغه، قاهره، داراحیأ الكتب العربیة، 1961 م، ج 2، ص 14)؛ از اینرو جاداشت كه حداقل، خصومت او با معاویه كه قاتل اصلى فرزندانش بود، او را از این عمل ننگین بازدارد، اما آن عنصر سست و بى لیاقت با پیوستن به معاویه، نیروهاى امام مجتبى (علیه السلام) را درهم ریخت و خیانت بزرگى مرتكب شد.
31- ابوالفرج الاصفهانى، همان كتاب، ص 42- ابن واضح، تاریخ یعقوبى، نجف، منشورات المكتبة الحیدریة، 1384 ه\'.ق، ج 2، ص 204.
32-چنانكه قبلا گفتیم، با توجه به اینكه ارتش امام مجتبى (علیه السلام) از گروههاى مختلفى تشكیل یافته بود كه در میان آنها عده‏اى از خوارج و عده‏اى از عناصر سود جو و دنیا پرست بودند، جاى تعجب نبود كه در صدد قتل امام برآیند و چادر و لوازم سفر آن حضرت را غارت كنند و در همان حال عده‏اى فریاد بزنند: این مرد ما را به معاویه فروخت و مسلمانان را ذلیل ساخت!! براستى كه سبط اكبر پیامبر (صلی الله علیه واله) تا چه حد مظلوم بوده است؟!
33- ابن واضح، تاریخ یعقوبى، نجف، منشورات المكتبة الحیدریة، 1384 ه\'.ق، ج 2، ص 205، مورخان جریانى را كه منتهى به غارت خیمه امام و حمله به سوى آن حضرت شد، به طور مختلف نوشته‏اند. از آن جمله «طبرى» و «ابن اثیر» و «ابن حجر عسقلانى» مى‏نویسند:هنگامى كه حسن بن على در «مدائن» اردو زده بود، ناگهان شخصى (كه از مزدوران معاویه بود) صدا زد: مردم! قیس بن سعد كشته شده است، فرار كنید! مردم متفرق شدند و...(تاریخ الامم و الملوك، بیروت، دارالقاموس الحدیث، ج 6، ص 92 - الكامل فى التاریخ، بیروت، دارصادر، ج 3،ص 404- الاصاب: فى تمییز الصحابة، ط 1، بیروت، داراحیأ التراث العربى، 1328 ه\'.ق، ج 1، ص 330/)
34- محمد بن جریر الطبرى، همان كتاب، ص 92- ابن اثیر، اسدالغابه فى معرفة الصحابة، تهران، المكتبه الاسلامیة، ج 2، ص .14 عبارت اسد الغابه چنین است: «...فلما افردوه امضى الصلح.»
35- مجلسى، بحارالانوار، تهران، المكتبة الاسلامیة، 1393 ه\'.ق، ج 44، ص 147 - طبرسى، احتجاج، نجف ،المطبعة المرتضویة، ص 157.
36- شبر، سید عبدالله، جلأالعیون، قم، مكتبة بصیرتى، ج 1، ص 345-346.
37- ابن ابى الحدید، شرح نهج البلاغه، قاهره، داراحیأ الكتب العربیة، 1961 م، ج 16، ص 28.
38- ابن اثیر، الكامل فى التاریخ، بیروت، دارصادر، ج 3، ص 405 - ابن عبدالبر، الاستیعاب فى معرفة الاصحاب، (در حاشیه الاصابه)، ط 1، بیروت، دار احیأ التراث العربى، 1328 ه.ق، ج‏1، ص 371 - محمد بن جریر الطبرى، همان كتاب، ج 6، ص 93.
39- دارابگر یكى از پنج شهرستان ایالت فارس در قدیم بوده است. (لغتنامه دهخدا، لغت داربجرد). شاید علت انتخاب خراج «دارابگرد» این باشد كه این شهر طبق اسناد تاریخى، بدون جنگ تسلیم ارتش اسلام شد و مردم آن با مسلمانان پیمان صلح بستند. خراج آن طبق قوانین اسلام، اختصاص به پیامبر و خاندان آن حضرت و یتیمان و تهیدستان و درماندگان راه داشت. از اینرو امام مجتبى (علیه السلام) شرط كرد كه خراج این شهر به بازماندگان شهداى جنگ جمل و صفین پرداخت شود زیرا درآمد آنجا، همچنانكه گفته شد، به خود آن حضرت تعلق داشت. بعلاوه، بازماندگان نیازمند شهید این دو جنگ كه بى سرپرست بودند، یكى از موارد مصرف این خراج به شمار مى‏رفتند (مجلسى، بحارالانوار، تهران، المكتبه الاسلامیه، 1393 ه.ق، ج 44، ص 10).
40- مشروح پیمان صلح را در كتاب «صلح الحسن» تالیف شیخ راضى آل یاسین (ط 2، منشورات دارالكتب العراقیة فى الكاظمیة) ص 259-261 مطالعه فرمایید.
41- این پیشگویى با اندكى اختلاف در الفاظ، در كتب و مآخذ یاد شده در زیر، از آن حضرت نقل شده است:تذكرة الحواص، ص 194 - اسدالغابة، ج 2، ص 12 - نورالابصار، ص 121- الفصول المهمه، ابن صباغ مالكى، ص 158 - الاصابة، ج 1، ص 330- كشف الغمة، ترجمه فارسى، ج 2، ص 98- تهذیب التهذیب، ج 2، ص 298 - الصواعق المحرقه، ص 82- البدایه و النهایه، ج 8، ص 36- الاستیعاب، (در حاشیه الاصابه) ج 1، ص 369- حلیه الاولیأ، ج 2، ص 35- اسعاف الراغبین (در حاشیه نور الابصار)- مسند احمد حنبل، ج 5، ص 38 و 44 - عمدة الطالب، ص 65 - الطبقات الكبرى عبدالوهاب شعرانى، ج 1، ص 26 - انساب الاشراف، ج 3، ص 42.
42-آل یاسین، همان كتاب، ص 278.
43- ابن ابى الحدید، همان كتاب، ج 16، ص 15 - ابوالفرج الاصفهانى، مقاتل الطالبیین، نجف، منشورات المكتبه الحیدریة، 1385 ه\'.ق، ص 45- شیخ مفید، الارشاد، قم، منشورات مكتبه بصیرتى، ص 191.ابوالفرج مى‏گوید: معاویه به این خطبه را پیش از ورود به كوفه ایراد كرد.
44-محمد بن جریر الطبرى، تاریخ الامم و الملوك، بیروت، دارالقاموس الحدیث، ج 6، ص 95.
45-الكامل فى التاریخ، بیروت، دارصادر، ج 3، ص .405 بلاذرى نیز مى‏نویسد: «معاویه به فرماندار خود در بصره تصمیم دستور داد مردم را برضد حسن بن على تحریك كند. او نیز این ماموریت را انجام داد و در نتیجه تحریكات وى، اهل بصره داد وفریاد به راه انداختند و گفتند: این مال، متعلق به بیت المال است، چرا آن را به دیگران بدهیم!» (انساب الاشراف، تحقیق: شیخ محمد باقر محمودى بیروت، دارالتعارف للمطبوعات، 1397 ه.ق، ص 47/)
46- تاریخ الامم و الملوك،بیروت، دارالقاموس الحدیث، ج 6، ص 95.
47- طبرى، محمد بن جریر، تاریخ الامم و الملوك، بیروت، دار القاموس الحدیث،ج 6، ص 132.امام مجتبى(علیه السلام) تمام این حوادث را پیش بینى مى‏كرد. او بخوبى مى‏دانست كه اگر زمام امور مسلمانان به دست بنى امیه بیفتد، سرنوشت تاریكى در انتظار آنان و مخصوصاً شیعیان خواهد بود، ولى مسلمانان تا روزى كه خود با این حوادث تلخ، رو در رو قرار نگرفته بودند، پى به اهمیت قضیه نمى‏بردند. آنان هنگامى كه با این حوادث وحشتناك مواجه شدند، تازه متوجه شدند كه فرصت را از دست داده‏اند و فهمیده و نفهمیده مقدمات بدبختى خود را فراهم ساخته‏اند.حضرت مجتبى(علیه السلام) ضمن خطبه‏اى كه مشروح آن در صفحات گذشته نقل شد، به این آینده تاریك اشاره كرده بود: «اگر(به علت سستى و بیوفایى شما) ناگزیر شوم زمامدارى مسلمانان را به معاویه بسپارم، یقین بدانید زیر پرچم حكومت بنى امیه هرگز روى خوشى و شادى نخواهید دید و گرفتار انواع شكنجه ها و آزارها خواهید شد. هم اكنون گویى، به چشم خود مى‏بینم كه فردا فرزندان شما بر در خانه فرزندان آنها ایستاده، آب و نان درخواست خواهند كرد، آب و نانى كه مال فرزندان شما بوده و خداوند براى آنها قرار داده است، ولى بنى امیه آنها را از در خانه خود رانده از حق مسلم خود محروم خواهند ساخت».
48- حسین، طه، على و دو فرزند بزرگوارش، ترجمه احمد آرام، تهران، كتابفروشى و چاپخانه على اكبر علمى، 1332 ه.ش،ص 207.
49- از این جهت مى‏توان گفت كه پیمان صلح، براى معاویه حكم شمشیرى دو دم را داشت كه هر دولبه‏اش به زیان وى بود! زیرا اگر او به مفاد صلحنامه عمل مى‏كرد، هدف امام تا حدودى تأمین مى‏شد و اگر آن را نقض مى‏كرد، نتیجه آن ایجاد تنفر عمومى از حكومت اموى و جنبش و بیدارى مردم بر ضد این حكومت بود، و این، مسئله‏اى بود كه پیشواى دوم آن را از نظر دور نداشت.
50- شمس الدین، محمد مهدى، ارزیابى انقلاب حسین(علیه السلام)، ترجمه مهدى پیشوائى، قم، انتشارات توحید،1362 ه.ش، 178-179.
51- حكیمى، محمدرضا، امام در عینیت جامعه، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامى، صفحات 121 و 133 و 171.
52- على و فرزندانش، ترجمه محمد على خلیلى، چاپ سوم، تهران، انتشارات بنگاه مطبوعاتى گوتنبرگ، ص 298.
53-حكیمى، همان كتاب،ص 129-130.
54- آل یاسین، شیخ راضى، صلح امام حسن پرشكوه‏ترین نرمش قهرمانانه تاریخ، ترجمه سید على خامنه‏اى،موسسه انتشارات آسیا، 1354 ه\'.ش، مقدمه،ص 20-21.
55- ابن شهر اشوب مى‏نویسد: همه مسلمانان اتفاق دارند كه پیامبر اسلام (صلی الله علیه واله) فرمود: «الحسن و الحسین امامان قاما او قعدا» (مناقب آل ابى طالب، قم، مكتبه الطباطبائى، ج 3، ص 394).
57-البته این بخش را نباید مسلم تلقى كرد- مولف(پیشوایی).
58 - مسعودى ( حاشیه ى ابن اثیر , ج 5 ص 198 ) و بیهقى ( ج 1 ص 64 ) ماجراى كوشش امام حسن را در واقعه ى جنگ جمل براى تأمین جان مروان كه به اسارت گرفته شده یا در بصره در خانه ى زنى پنهان گشته بود , نقل كرده اند .شریف رضى در ( نهج البلاغه) ( ج 1 ص 121 ) گوید : گفته اند كه در واقعه ى ( جمل) مروان بن حكم اسیر شد , حسن و حسین - علیهما السلام - نزد امیرالمؤمنین - علیه السلام - او را شفاعت كردند و آن حضرت ویرا رها كرد حسن و حسین گفتند : با تو بیعت خواهد كرد , اى امیرالمؤمنین ؟ فرمود : مگر پس از قتل عثمان با من بیعت نكرده بود ؟ مرا نیازى به بیعت او نیست , دست او دست یهودى است , اكنون بیعت میكند و پس از لحظه ئى خیانت میورزد , بدانید كه او را حكومتى خواهد بود بدان كوتاهى كه سگى بینى خود را بلیسد و او پدر ( چهار گوسفند) است و این امت از او و فرزندان او روز خونینى بخود خواهد دید مؤلف : مروان , پاداش كوششى را كه حسن براى تأمین جان او كرده بود بدینصورت داد كه براى قتل او میان ( معاویه) و ( جعده) واسطه شد و ( از كوزه همان برون تراود كه در اوست) عرب به هر دست خیانتكار و هر انسان فریبگرى مى گوید : دست یهودى ( م )
59- تاریخ مسعودى ( حاشیه ى ابن اثیر , ج 6 ص 55 56 )
60- چاهى در نزدیكى مدینه ( م )
61- ابن عبدالبر
62 - ابن قتیبة , متوفى بسال 276 ( ص 159 - 160 ) نظیر یا نزدیك به همین را یعقوبى و طبرى نیز نقل كرده اند
63 - ابن ابى الحدید ( ج 4 ص 4 )
64- یعقوبى ( ج 2 ص 200 ) و مسعودى ( در حاشیه ى ابن اثیر , ج 6 ص 57 ) با اندك تفاوتى در برخى از كلمات
65- تألیف طبرى
66 - ج 6 ص 5 چاپ پاریس
67 - ص 61
 

منبع:www.maxumuetchnic.com




نوع مطلب : مذهبی، مناسبتی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
سه شنبه 1 مرداد 1392
دوشنبه 30 مرداد 1396 04:32 ب.ظ
Hello, just wanted to tell you, I loved this post. It was funny.

Keep on posting!
سه شنبه 17 مرداد 1396 06:40 ق.ظ
Heya! I just wanted to ask if you ever have any trouble with hackers?
My last blog (wordpress) was hacked and I ended up losing several weeks of hard work due to no back up.

Do you have any solutions to stop hackers?
شنبه 14 مرداد 1396 08:21 ب.ظ
Hello there! I could have sworn I've visited this blog before but after looking at some
of the posts I realized it's new to me. Regardless, I'm definitely happy I found it and I'll be bookmarking it and checking back regularly!
جمعه 13 مرداد 1396 01:20 ب.ظ
Do you have a spam problem on this site; I also am a blogger, and I
was wondering your situation; many of us have developed some nice procedures
and we are looking to exchange solutions with others, be sure to shoot me an email if interested.
سه شنبه 22 فروردین 1396 07:20 ق.ظ
It's truly very complex in this full of activity life to listen news on TV,
thus I simply use the web for that reason, and take the
latest information.
سه شنبه 22 فروردین 1396 01:40 ق.ظ
That is really interesting, You are a very skilled blogger.
I've joined your rss feed and stay up for searching for extra of your great post.
Also, I have shared your web site in my social
networks
چهارشنبه 2 مرداد 1392 03:59 ب.ظ
سلام
ولادت با سعادت امام حسن مجتبی مبارک باد
با کریم اهل بیت به روزم
یاعلی
حبل الوریدهمچنین بر شما

التماس دعا
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی

محکوم کردن توهین به پیامبر

ابزاروبلاگ



در این وبلاگ
در كل اینترنت
چاپ این صفحه

تیربارچی